PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

View previous topic View next topic Go down

PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by nazri @ mael on Thu Jan 14, 2010 10:19 am

Harap tuan2 dan puan2 nama memberikan pandangan anda..
avatar
nazri @ mael
Support
Support

Male Posts : 17
Join date : 2010-01-03
Age : 30
Location : penang

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by Solah on Thu Jan 14, 2010 12:33 pm

Kalau aku main copy paste ok la kot? Perkara ini telah byk dibahaskan sama ada secara ilmiah, emosional atau macam2 lagi. Cuma aku akan bagi komen peribadi aku sblm aku paste 2 article yg berbeza approach in case korang malas baca whole article di bawah. Evil or Very Mad

1. Istilah 'Allah' telahpun digunakan sebelum kedatangan Islam pada zaman Rasulullah. Pada zaman nabi Musa, Ibrahim & Adam sekalipun, Allah tetap Tuhan yang disembah, tetapi sebutan kalimah 'Allah' agak berlainan kerana bahasa/dialect yang berbeza daripada bahasa Arab. Setelah peredaran zaman, ahli kitab & pengikut2 nabi sebelum nabi Muhammad ramai yg syirik/terpesong daripada mentauhidkan Allah dengan cara yg betul. Maka Rasulullah hadir untuk membetulkan semula aqidah manusia dan seterusnya menyelamatkan umat manusia pd akhir zaman.

2. Allah ialah Tuhan bagi segala manusia, jin & alam ini, tak kira yang baik, yg jahat, yg kaya, miskin, yg munafiq, yg fasiq dsbnya. Cuma Islam sahajalah agama yang diiktiraf oleh Allah. Allah & Islam for all.

3. Berbalik kepada di Malaysia, terdapat 2 isu yg utama:_

a) Orang Melayu sensitif dengan kalimah Allah, ianya menjadi eksklusif hanya bagi orang Islam di Malaysia. Padahal isu penggunaan kalimah Allah, seperti diterangkan oleh Yasir di bawah, pre-dates sebelum zaman nabi Muhammad. Pada zaman nabi Isa (Jesus), setelah baginda diselamatkan oleh Allah daripada disalib & diangkat ke syurga, ketua-ketua 'agama' berbincang & berpakat mengatakan tuhan itu tiga/Trinity (Allah, Mariam, Holy Spirit) & nabi Isa anak Tuhan. Mereka ini menjadi orang beragama 'Christian'. Mereka tetap menganggap Allah tuhan tapi mereka syirik!. Jadi kalau kita bandingkan Islam (zaman nabi Muhammad) & Christian (zaman nabi Isa), siapa dahulu yang menggunakan kalimah Allah? Tetapi seperti pandangan Dr Siddiq Fadzil di bawah, orang Melayu Islam dah teramat banyak berkorban & bertolak ansur dengan non-Muslim. Mengapa perlu golongan non-Muslim ni terus menerus menekan & mengganggu umat Islam?

b) Penggunaan istilah Allah oleh non-Muslim di dalam kitab2 mereka, dikhuatiri akan mengelirukan umat Islam Melayu, terutamanya dengan keruntuhan akhlaq & kefahaman Islam yg rendah oleh orang Melayu. Nanti boleh jd mcm ni:
Ali: Tuhanku bernama Allah.
Steven: Tuhanku juga bernama Allah. Tengok kitab Bibleku pun tertulis nama Allah.
Ali: Oh kalau camtu samalah agama kita ni. Kita ada tuhan yg sama.

Nampak tak macam mana masalah ni boleh menjadi lebih pincang & nazak? Tu baru kalimah 'Allah' & byk lg perkara lain yg berkaitan.


Pandangan peribadiku: Nantilah, aku simpan dulu. Biar korang nilai sendiri dulu. Smile

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Article copy paste:_

Gambar gereja:
http://1.bp.blogspot.com/_Oia2oPYzzhQ/Sz6U_pNqXhI/AAAAAAAAAy8/kiJvDnDOvKc/s1600-h/021.JPG

Malaysians are making an Everest over an ant hill when our neighbour, which is the most populous Islamic nation in the world, has once more shown that we are putting our real problems aside to deal with minor little issues.

Soalan:_
Salam,
Apa pandangan Yasir tentang gambar ni.

Jawapan:_
Walaikumsalam,

Kejutan budaya spt yang sdr alami ini hanya terjadi bagi orang2 Melayu di sini, tetapi tidak bagi mereka yang sudah memahami dan mengkaji ilmu bahasa. Yang perlu diperhatikan adalah apa yang dibuat oleh Bagindan Rasulullah s.a.w. semasa menghadapi orang2 kristian dulu? Beliau tidak mengebom gereja2 atau mengarahkan umat berbuat demikian, mereka sebaliknya berdakwah dan menyampaikan konsep Allah, Tuhan Yang Maha Esa (Oneness) kepada masyarakat sekeliling. Penggunaan kata "Allah" ini adalah perkara biasa di Indonesia dan beberapa tempat lain yg perkataan Allah digunapakai sebagai terjemahan bagi kata "elaw" dalam bahasa Aramaic, dan "ilah" dlm bahasa arab yang merupakan terbitan dari kata dasar "Allah" dan ianya adalah sama. Anda boleh dengan mudah melihat lafaz kedua-dua perkataan ini yang hampir sama.*

Apabila Jesus (Nabi Isa as) teriak kepada Tuhan, "Eloi Eloi lama sabachthani? " dalam Matthew 27:46 dan Mark 15:34, Nabi Isa as berkata "My God my God why have you foresaken me?" (dlm terjemahan english). "Eloi" berasal dari "Elaw", and kemudiannya menjadi "Allah" dlm bahasa arab. Berdasarkan kesan-kesan arkeologi** perkataan "Allah" itu sudahpun digunapakai oleh orang2 Arab, Yahudi dan Nasrani (Kristian) yang bertutur dalam bahasa Aramaic sejak abad ke 4, yakni kira-kira 200 tahun sebelum kedatangan agama Islam. Bagi mereka yang bertutur dalam bahasa Hebrew (Ibrani) mereka menyebut-Nya dengan "Yahweh" atau "Jehovah" (english), yang bermaksud "Tuhan". "Yahweh" merupakan perkataan Hebrew dimana ianya sama dengan kata "Allah" dlm bahasa Aramaic dan bahasa Arab.

Ahli arkeologi yang mashur, Paderi Pecerillo mendapati, 200 tahun sebelum kedatangan Islam, rumah-rumah di Syria, Lebonan, Iraq dan Palestine mempunyai kitab dalam bahasa Arab yang menyebut: "Bismi Allah al-Rahman al-Raheem". Ini sekali lagi membuktikan bahawa nama Allah itu sudahpun wujud sejak sebelum kedatangan Islam dan sekaligus merupakan bukti yang nyata bahawa Allah adalah, Tuhan yang Maha Esa (Oneness) serta menyangkal Triniti. Malah nama-nama seperti Abdullah (hamba Allah) sering digunapakai sebelum Islam adalah bukti yang sangat jelas. Misalanya Nama Bapa Nabi adalah Abdullah, walaupun ketika itu Islam belum ada dan Muhammad belum lahir lagi.

Nak, sekarang kita berfikiran terbuka dan rasional sedikit. Andaikata sdr seorang penterjemah, diminta menterjemahkan nama khas Tuhan, "Elaw" atau "Eloi" dari bahasa Aramaic ke bahasa melayu, apakah perkataan yg sdr akan gunakan sebagai terjemahan? Sedangkan bahasa melayu itu sendiri tidak ada nama khas bagi merujuk kepada Tuhan yang Maha Esa, dan inilah sebabnya digunakan kata pinjaman terus dari bahasa Arab atau bahasa al-Quran, "Allah". Jesteru dalam terjemahan Indonesia pun mereka menggunakan perkataan "Allah" juga semasa menterjemahkan Bibel. Sebab itu kita melihat penggunaan kalimah Allah disana lebih meluas dan suatu kejutan bagi orang2 di sini. Saya sendiri memiliki Al-kitab, Bibel dirumah, terbitan 1994, terjemahan Indonesia dari bhs Ibrani bagi Perjanjian Lama dan Yunani bagi Perjanjian Baru, ia tidak diterjemahkan dari bahasa inggeris kpd bhs Indonesia. Mereka memang menggunakan perkataan Allah secara meluas di dalamnya.

Bagi masalah terjemahan ini, kita masih boleh cadangkan pilihan lain, yakni agar digunakan bahasa pinjaman terus dari kitab asal kitab tersebut kepada pihak gereja, yakni "Elaw" atau "Eloi" bagi terjemahan Melayu kerana bahasa melayu memang menyerab masuk unsur bahasa asing dengan mudah. Contohnya terlalu banyak, misalnya, perkataan sastera walaupun adalah bhs melayu kini tetapi ia adalah pinjaman dari bahasa sanskrit. Namun, hal ini mudah terjadi hanya jika tidak ada perkataan yang sesuai bagi terjemahan makna asal, sebaliknya jika sudah ada makna asal, maka hanya kata itulah yang digunapakai. Dengan yang demikian Bibel versi melayu in akan menjadi spt diterjemahkan kecuali bagi perkataan "Tuhan" dikekalkan sebagaimana kalimat asal dari bahasa asal. Secara tradisi dan sejarah ia agar sukar namun boleh dibuat jika dipersetujui dengan merujuk alasan ciri2 bahawa melayu spt yang disebutkan diatas. Walaubagaimanapun bagaimana ditulis kata Elaw atau Eloi yang sebutan atau lafaznya sangat hampir menyamai lafaz 'Allah' ??


Wallaualam,
Yasir

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seterusnya, sila baca pandangan daripada Dr Siddiq Fadzil: http://drazwan.blogspot.com/2010/01/kenyataan-dato-dr-siddiq-fadzil.htmlGereja
avatar
Solah
Admin
Admin

Male Posts : 97
Join date : 2010-01-06
Age : 35
Location : Penang

View user profile http://yusufmumtaz.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by nazri @ mael on Thu Jan 14, 2010 12:57 pm

Solah wrote:Kalau aku main copy paste ok la kot? Perkara ini telah byk dibahaskan sama ada secara ilmiah, emosional atau macam2 lagi. Cuma aku akan bagi komen peribadi aku sblm aku paste 2 article yg berbeza approach in case korang malas baca whole article di bawah. Evil or Very Mad

1. Istilah 'Allah' telahpun digunakan sebelum kedatangan Islam pada zaman Rasulullah. Pada zaman nabi Musa, Ibrahim & Adam sekalipun, Allah tetap Tuhan yang disembah, tetapi sebutan kalimah 'Allah' agak berlainan kerana bahasa/dialect yang berbeza daripada bahasa Arab. Setelah peredaran zaman, ahli kitab & pengikut2 nabi sebelum nabi Muhammad ramai yg syirik/terpesong daripada mentauhidkan Allah dengan cara yg betul. Maka Rasulullah hadir untuk membetulkan semula aqidah manusia dan seterusnya menyelamatkan umat manusia pd akhir zaman.

2. Allah ialah Tuhan bagi segala manusia, jin & alam ini, tak kira yang baik, yg jahat, yg kaya, miskin, yg munafiq, yg fasiq dsbnya. Cuma Islam sahajalah agama yang diiktiraf oleh Allah. Allah & Islam for all.

3. Berbalik kepada di Malaysia, terdapat 2 isu yg utama:_

a) Orang Melayu sensitif dengan kalimah Allah, ianya menjadi eksklusif hanya bagi orang Islam di Malaysia. Padahal isu penggunaan kalimah Allah, seperti diterangkan oleh Yasir di bawah, pre-dates sebelum zaman nabi Muhammad. Pada zaman nabi Isa (Jesus), setelah baginda diselamatkan oleh Allah daripada disalib & diangkat ke syurga, ketua-ketua 'agama' berbincang & berpakat mengatakan tuhan itu tiga/Trinity (Allah, Mariam, Holy Spirit) & nabi Isa anak Tuhan. Mereka ini menjadi orang beragama 'Christian'. Mereka tetap menganggap Allah tuhan tapi mereka syirik!. Jadi kalau kita bandingkan Islam (zaman nabi Muhammad) & Christian (zaman nabi Isa), siapa dahulu yang menggunakan kalimah Allah? Tetapi seperti pandangan Dr Siddiq Fadzil di bawah, orang Melayu Islam dah teramat banyak berkorban & bertolak ansur dengan non-Muslim. Mengapa perlu golongan non-Muslim ni terus menerus menekan & mengganggu umat Islam?

b) Penggunaan istilah Allah oleh non-Muslim di dalam kitab2 mereka, dikhuatiri akan mengelirukan umat Islam Melayu, terutamanya dengan keruntuhan akhlaq & kefahaman Islam yg rendah oleh orang Melayu. Nanti boleh jd mcm ni:
Ali: Tuhanku bernama Allah.
Steven: Tuhanku juga bernama Allah. Tengok kitab Bibleku pun tertulis nama Allah.
Ali: Oh kalau camtu samalah agama kita ni. Kita ada tuhan yg sama.

Nampak tak macam mana masalah ni boleh menjadi lebih pincang & nazak? Tu baru kalimah 'Allah' & byk lg perkara lain yg berkaitan.


Pandangan peribadiku: Nantilah, aku simpan dulu. Biar korang nilai sendiri dulu. Smile

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Article copy paste:_

Gambar gereja:
http://1.bp.blogspot.com/_Oia2oPYzzhQ/Sz6U_pNqXhI/AAAAAAAAAy8/kiJvDnDOvKc/s1600-h/021.JPG

Malaysians are making an Everest over an ant hill when our neighbour, which is the most populous Islamic nation in the world, has once more shown that we are putting our real problems aside to deal with minor little issues.

Soalan:_
Salam,
Apa pandangan Yasir tentang gambar ni.

Jawapan:_
Walaikumsalam,

Kejutan budaya spt yang sdr alami ini hanya terjadi bagi orang2 Melayu di sini, tetapi tidak bagi mereka yang sudah memahami dan mengkaji ilmu bahasa. Yang perlu diperhatikan adalah apa yang dibuat oleh Bagindan Rasulullah s.a.w. semasa menghadapi orang2 kristian dulu? Beliau tidak mengebom gereja2 atau mengarahkan umat berbuat demikian, mereka sebaliknya berdakwah dan menyampaikan konsep Allah, Tuhan Yang Maha Esa (Oneness) kepada masyarakat sekeliling. Penggunaan kata "Allah" ini adalah perkara biasa di Indonesia dan beberapa tempat lain yg perkataan Allah digunapakai sebagai terjemahan bagi kata "elaw" dalam bahasa Aramaic, dan "ilah" dlm bahasa arab yang merupakan terbitan dari kata dasar "Allah" dan ianya adalah sama. Anda boleh dengan mudah melihat lafaz kedua-dua perkataan ini yang hampir sama.*

Apabila Jesus (Nabi Isa as) teriak kepada Tuhan, "Eloi Eloi lama sabachthani? " dalam Matthew 27:46 dan Mark 15:34, Nabi Isa as berkata "My God my God why have you foresaken me?" (dlm terjemahan english). "Eloi" berasal dari "Elaw", and kemudiannya menjadi "Allah" dlm bahasa arab. Berdasarkan kesan-kesan arkeologi** perkataan "Allah" itu sudahpun digunapakai oleh orang2 Arab, Yahudi dan Nasrani (Kristian) yang bertutur dalam bahasa Aramaic sejak abad ke 4, yakni kira-kira 200 tahun sebelum kedatangan agama Islam. Bagi mereka yang bertutur dalam bahasa Hebrew (Ibrani) mereka menyebut-Nya dengan "Yahweh" atau "Jehovah" (english), yang bermaksud "Tuhan". "Yahweh" merupakan perkataan Hebrew dimana ianya sama dengan kata "Allah" dlm bahasa Aramaic dan bahasa Arab.

Ahli arkeologi yang mashur, Paderi Pecerillo mendapati, 200 tahun sebelum kedatangan Islam, rumah-rumah di Syria, Lebonan, Iraq dan Palestine mempunyai kitab dalam bahasa Arab yang menyebut: "Bismi Allah al-Rahman al-Raheem". Ini sekali lagi membuktikan bahawa nama Allah itu sudahpun wujud sejak sebelum kedatangan Islam dan sekaligus merupakan bukti yang nyata bahawa Allah adalah, Tuhan yang Maha Esa (Oneness) serta menyangkal Triniti. Malah nama-nama seperti Abdullah (hamba Allah) sering digunapakai sebelum Islam adalah bukti yang sangat jelas. Misalanya Nama Bapa Nabi adalah Abdullah, walaupun ketika itu Islam belum ada dan Muhammad belum lahir lagi.

Nak, sekarang kita berfikiran terbuka dan rasional sedikit. Andaikata sdr seorang penterjemah, diminta menterjemahkan nama khas Tuhan, "Elaw" atau "Eloi" dari bahasa Aramaic ke bahasa melayu, apakah perkataan yg sdr akan gunakan sebagai terjemahan? Sedangkan bahasa melayu itu sendiri tidak ada nama khas bagi merujuk kepada Tuhan yang Maha Esa, dan inilah sebabnya digunakan kata pinjaman terus dari bahasa Arab atau bahasa al-Quran, "Allah". Jesteru dalam terjemahan Indonesia pun mereka menggunakan perkataan "Allah" juga semasa menterjemahkan Bibel. Sebab itu kita melihat penggunaan kalimah Allah disana lebih meluas dan suatu kejutan bagi orang2 di sini. Saya sendiri memiliki Al-kitab, Bibel dirumah, terbitan 1994, terjemahan Indonesia dari bhs Ibrani bagi Perjanjian Lama dan Yunani bagi Perjanjian Baru, ia tidak diterjemahkan dari bahasa inggeris kpd bhs Indonesia. Mereka memang menggunakan perkataan Allah secara meluas di dalamnya.

Bagi masalah terjemahan ini, kita masih boleh cadangkan pilihan lain, yakni agar digunakan bahasa pinjaman terus dari kitab asal kitab tersebut kepada pihak gereja, yakni "Elaw" atau "Eloi" bagi terjemahan Melayu kerana bahasa melayu memang menyerab masuk unsur bahasa asing dengan mudah. Contohnya terlalu banyak, misalnya, perkataan sastera walaupun adalah bhs melayu kini tetapi ia adalah pinjaman dari bahasa sanskrit. Namun, hal ini mudah terjadi hanya jika tidak ada perkataan yang sesuai bagi terjemahan makna asal, sebaliknya jika sudah ada makna asal, maka hanya kata itulah yang digunapakai. Dengan yang demikian Bibel versi melayu in akan menjadi spt diterjemahkan kecuali bagi perkataan "Tuhan" dikekalkan sebagaimana kalimat asal dari bahasa asal. Secara tradisi dan sejarah ia agar sukar namun boleh dibuat jika dipersetujui dengan merujuk alasan ciri2 bahawa melayu spt yang disebutkan diatas. Walaubagaimanapun bagaimana ditulis kata Elaw atau Eloi yang sebutan atau lafaznya sangat hampir menyamai lafaz 'Allah' ??


Wallaualam,
Yasir

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seterusnya, sila baca pandangan daripada Dr Siddiq Fadzil: http://drazwan.blogspot.com/2010/01/kenyataan-dato-dr-siddiq-fadzil.htmlGereja


tp bg pendapat sy, kes mcm ni ptt diselamatkan dari terjadi sebab takot aqidah umat islam di malaysia nih terpesong jauh... Penggunaan kalimah Allah masih belum digunakan oleh orang kristian lg sebelum ini tp umat islam di malaysia ini ada jgk yg terpesong aqidahnya.. tambah pulak jika penggunaan kalimah Allah ini diguna pakai oleh orang kristian di malaysia.. lagi teruk la jdnya pd umat islam di malaysia.. perkara ini perlu diambil berat kerana ditakuti akan memesongkan aqidah umat islam pada generasi2 yang akan dtg.. dalam Al-Quran pon ada tulis Allah bersabda ayatnya lebih kurang mcm nih "jika kamu bertanya pada mereka(yakni org kafir) siapakah tuhan kamu mereka akan menjawab Allah". Mmg boleh org yg bkn islam menggunakan kalimah Allah tetapi ini lebih banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan.. itu sahaja pendapat saya... kalau saya salah mohon maaf & diperbetulkan kesalahan saya..

Wallahu"alam..
avatar
nazri @ mael
Support
Support

Male Posts : 17
Join date : 2010-01-03
Age : 30
Location : penang

View user profile

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by Solah on Thu Jan 14, 2010 4:22 pm

Yap, seperti yg hang sebut nazri@mael, itulah concern utama kita sebagai orang Islam di Malaysia. Generasi Islam Melayu kita sudah parah, ditambah dengan perkara sebegini, makinlah parah.

Sepengetahuan aku, istilah Allah telahpun digunakan oleh orang Kristian walaupun di Malaysia, cumanya sebelum ini belum dirasmikan/officialkan mahupun diwar2kan seperti sekarang di Malaysia. Wallahu'alam.

Jadi apa yang perlu, demi kemaslahatan umat Islam, elok pihak agama/berkuasa memberi penerangan penuh tentang isu ni bagi kedua-dua pihak. Tetapi itu sebenarnya tidak cukup, banyak lagi masalah lain seperti ini yang dah timbul atau bakal timbul. Apa yang lebih perlu ialah sistem (pendidikan, politik, undang2 jenayah dsbnya) berasaskan Islam. Kalau rakyat terutamanya pemimpin negara tetap tidak berpegang penuh pada Islam, jadi sampai bila2 pun takkan lenyap masalah2 seperti ni yang mana kekeliruan berleluasa. Di Malaysia ni pulak amar maa'ruf dah byk tp nahi munkar, berapa kerat je yang berani? Memang tak seimbang. Untuk itu, kita umat Islam (termasuk aku) yang perlu berubah sendiri tanpa tunggu ape2 lg dah.

Kesimpulannya, ayat fav aku: Belajar ilmu Allah, amalkan, implement & sebarkan. Paling baik mula dengan family. Insya Allah sikit2 pun tetap ada usaha kan.
avatar
Solah
Admin
Admin

Male Posts : 97
Join date : 2010-01-06
Age : 35
Location : Penang

View user profile http://yusufmumtaz.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by Solah on Fri Jan 15, 2010 10:42 am

ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA

Dengan segala hormatnya mempersilakan

YBhg. Prof, Dato’ / Datin / Tuan / Puan / Sdr

Presiden/ Yang Dipertua
&
Ahli Jawatankuasa

Ke:
SESI PENERANGAN PENGGUNAAN KALIMAH 'ALLAH'

oleh :
Y. BHG. DR. MOHD. FARID MOHD SHAHRAN,
TIMBALAN DEKAN KULIYYAH USULUDDIN DAN PERBANDINGAN AGAMA UIA

Tarikh / Masa:
16 Januari 2010/ 30 Muharram 1431H (Sabtu)
9:00 pagi- 12:00 Tgh. hari


Tempat
Dewan Seminar, Kompleks Dar Al-Hikmah,
Sg. Ramal Kajang


*Mohon dihebahkan kepada yang lain-lain

Informasi Daripada:-
Sekretariat ABIM Pusat
No.6, Jalan TC 2A/2,
Taman Cemerlang
53100 Kuala Lumpur

Tel: 603-4256 8400
Fax: 603-4251 9311

sap@abim.org.my
www.abim.org.my
avatar
Solah
Admin
Admin

Male Posts : 97
Join date : 2010-01-06
Age : 35
Location : Penang

View user profile http://yusufmumtaz.blogspot.com

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by jaMaL on Fri Jan 22, 2010 8:35 pm

Isu ni da makin melarat...but firstly...aku nak upkan 2 point saja...penting utk faham...

1- Allah S.W.T adalah tuhan sekalian alam meliputi segala yg di langit & di bumi.
2- Hanya agama Islam sahaja yg dijamin oleh Allah S.W.T dgn Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Isu penggunaan Allah oleh non-muslim sebenarnya mengundang kekeliruan.

Tiba masanya ajaran Islam wajib diperkembangkn secara meluas oleh ulamak² muktabar yg sedia ada.

Sekadar cadangan dari sayer... study
avatar
jaMaL
Moderators
Moderators

Male Posts : 58
Join date : 2010-01-05
Age : 34
Location : Putrajaya

View user profile http://jamal4ever82@multiply.com

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by AbuAbrisam@ad-Dabusi on Tue Mar 09, 2010 1:47 am

Salam...


Dalam isu ini kita tak perlu terlalu emosional sangat....memang ini isu sensitif, tapi kalau kita terlalu menunjukkan ekspresi diri kita, kita yang akan rugi....aku lebih suka dengan pandangan Dr. Maza dalam hal ini yang bersederhana dalam memilih pendapat antara yang menentang dan menyokong.

Sila ke link ni untuk baca lebih lanjut mengenai pandangan Dr. Maza.
http://drmaza.com/home/?p=931#more-931


Dan juga pandangan penuh teliti dan berhati-hati dari UZAR
http://www.zaharuddin.net/content/view/910/72/
http://www.zaharuddin.net/content/view/900/72/
avatar
AbuAbrisam@ad-Dabusi

Male Posts : 24
Join date : 2010-03-06
Age : 30
Location : Kamunting & Shah Alam

View user profile http://purnamanilaart.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: PENGGUNAAN NAMA ALLAH DALAM AGAMA KRISTIAN- INI MASALAH SERIUS

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum